PRØV EN SEO-KONSULENT UDENFOR AARHUS
|I dette blogindlæg skal det som altid omhandle AGF og Aarhus, men så alligevel ikke, da vi allesammen har brug for lidt adspredelse. Aarhus kan som altid lyde som en smørklat at bo i, men SEO-konsulenter er noget af en mangelvare.
De findes bestemt, men mange af de dygtige kan sidde på Djævleøen, Sjælland, eller i provinsen forlyder det i branchen. AGF-fans behøver nok ikke en sådan konsulent, men SEO konsulent Søren Lillesøe, der også kaldes “SEO Søren” blandt sine kursister, kan vi da fortælle lidt omkring.
Han startede sin løbebane med små, spæde eksperimenter inden for søgemaskineoptimering i ca. 2003 og startede eget PR-bureau, Supra Media, i 2009, hvor hans speciale er at kombinere mere traditionel PR (presseomtale) med muligheden for linkbuilding, mere online reputation management, og dermed målbar effekt inden for SEO.
KONSULENT I SØGEMASKINEOPTIMERING KAN HJÆLPE AGF
Søgemaskineoptimering handler om at ligge så højt som muligt på forskellige søgninger, men kan også handle om at undgå at ligge højt, hvis man f.ek.s ikke vil genkendes af personlige årsager, eller ønsker fokus på en anden del af forretningen end lige det, Googles søgerobot finder interessant. Online reputation management kaldes dette med et meget fint, højragende ord.
Måske AGF – galehuset – kunne have brug for dette, så klubben ikke bliver fundet på højreorienterede fans og ord som nazister, hooligans, White Pride osv. Det var bare en strøtanke her fra jeres egen håndbold-blogger, men ideen er nu oplagt i disse internettider.
En SEO konsulent skal kunne mestre især Googles algoritme, da denne søgemaskine vs. Bing og andre muligheder desværre nærmest har et monopol herhjemme, hvis man ser bort fra måske maks. 10 % af markedet ifølge SEO-Søren Lillesøes indlæg om trafik via søgemaskiner på hans blog. Som konsulent tilsvarer timeprisen nok det, man kender fra fx kommunikationsmedarbejdere på mere freelancebaseret kontrakt eller konsulentfirmaer.
DYGTIGERE END EN KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER
Der kan være mange penge gemt i at lade en sådan konsulent – HVIS vedkommende er dygtig! – gennemgå ens firmahjemmeside med henblik på fx at undgå spambesøg, negativ SEO (læs om dette i linket!), dårligt opbyggede hjemmesider, høj loadetid og den slags ærgerlige ting at havne i.
En hjemmeside, der ikke bliver fundet, er som et skib uden sejl. Eller en håndboldspiller uden mål. Eller en fodboldspiller fra AGF der kun kan finde ud af at gå i byen…..
Så tænk lige over værdien af at hyre sådan en webhaj til næste hjemmesideanalyse. Han vil ikke blot kunne påpege fejl, men også hjælpe til med at få siden gjort synlig og har mere kompetence (læs: er pengene værd) frem for en mere klassisk kommunikationsmedarbejder.
Håber I kunne lide indlægget her på Agfhandbold.dk, venner!